Monday 12 December 2016

Slips til kæresten - vol. 2


Så er jeg kommet et godt stykke tættere på et slips til kæresten, der er anvendeligt og med god pasform. Jeg har strikket, konfereret med kæresten, trævlet op, strikket igen, konfereret og trævlet op, strikket, ... Det er endt med et slips, der har en god pasform og ikke slasker.
Jævnfør mine overvejelser i Slips til kæresten - vol. 1 har jeg strikket forstykket rundt. Desuden har jeg strikket glatstrik med mønster. Når slipset bliver strikket rundt, kan det sys sammen forneden, og så krøller kanten ikke op. 

Opskriften er endt med at se sådan ud:
Jeg har brugt Drops Alpaca, 1 ngl bundfarve og en rest til mønsterfarve.
Forstykke: Slå 22 m op på pind 2½ og strik rundt i det ønskede mønster, til slipset måler ca. 40 cm. 
Bærestykke: Luk af for de første 6 og de sidste 6 m. Nu strikkes der frem og tilbage. Strik ca. 20 cm i perlestrik.
Bagstykke: Tag 1 m ud i hver side, så du nu har 12 m og strik ca. 30 cm, stadig perlestrik. Luk af.
Sy de aflukkede masker på forstykket sammen, så det passer med, at bærestykket starter er midt foran, hvor forstykket slutter, og slutningen på omg er midt bag. Pres eller damp forstykket for at få det i facon.

Jeg har strikket bærestykke og bagstykke i perlestrik, da det holder formen godt. Forstykket giver sig dog stadig en del, så det skal snarere strikkes 5 cm for kort end 5 cm for langt.


Kæresten har ønsket sig et slips af samme slags i brun og med et par striper på skrå, så det kunne være et kommende projekt.

  

No comments:

Post a Comment