Monday 28 November 2016

Strømper med hulmønster

For nylig havde en veninde fødselsdag. Hun fik et par strømper i fødselsdagsgave. Jeg ville gerne strikke et par strømper, der var lidt elegante og knap så faste som almindelige, hjemmestrikkede strømper. Jeg tænkte, at et hulmønster kunne være en mulighed her.

Til strømperne har jeg brugt ca. 1½ nøgle Drops Fabel kongeblå og strikket på pind 3.

Jeg startede med at strikke en ribkant. Så begyndte jeg på mønsteret, spidsbuemønster, i en mønsterbog. Jeg har strikket mønster på skaftet, på bagsiden af hælen og på oversiden af foden. Selve hælen, undersiden af foden og tåspidsen er strikket i glat.


Hvis man kan strikke strømper og har lyst til at prøve noget nyt, kan jeg anbefale at prøve at strikke mønster ind. Så får man lidt ekstra udfordring.

Jeg kan desuden også anbefale, at man skriver ned undervejs, hvordan man strikker den første strømpe. Så er det nemlig meget nemmere at strikke strømpe nummer to. Det kan være, hvor lang ribkanten er, over hvilke masker jeg strikker hælen, og hvilken indtagning jeg bruger til tåspidsen. Den slags kan jeg ikke altid huske i hovedet til strømpe nummer to.

En gang imellem er det godt med et mindre strikkeprojekt, som ikke tager så lang tid. Det var endnu en god ting ved at strikke disse strømpe mellem mine andre projekter.

1 comment: