Tuesday 1 November 2016

Mere babytøj: sæt til en lille pige


Jeg blev i sidste uge færdig med det fineste sæt til en babypige, synes jeg selv. Det var  til min venindes lille pige på 3 måneder, som skulle døbes i søndags, den 30/10. Derfor måtte jeg vente med at blogge om det. Jeg ville ikke afsløre gaven, før den var givet. Som man kan se på billedet, består sættet af en jakke, en hue og et par sokker. For en gangs skyld har jeg strikket noget babytøj, der også kan bruges til fint brug. Jeg forestiller mig, det ville passe fint over en kjole.

Igen er opskriften til alle tre dele hentet i May B. Langhelles Blød begyndelse. Det er altså opskrifter på babytøj, der sjældent slår fejl.


Jakken er strikket i vendestrik med variationen hulmønster. Jeg har dog strikket jakken 10 masker kortere og ærmerne 5 masker kortere end opskriften. Ellers blev det en meget lang jakke, syntes jeg. Det var svært at få mønsteret ensartet hele vejen igennem, hvorfor jeg måtte strikke det sidste forstykke to gange. Derudover har jeg strikket knaphuller og syet tre knapper i. Jeg er ikke den store tilhænger af trykknapper, fordi det betyder, at jeg skal sy utroligt meget. Begge dele af en knap skal syes fast. Så hellere strikke knaphuller og sy en almindelig knap i.

Huen håber jeg, sidder bedre på babyhovedet, end pasformen umiddelbart er blevet. Det er en djævlehue i retstrik, hvor jeg har strikket borter med hulmønster. Jeg glæder mig til at høre vurderingen af den i hvert fald og finde ud af, om den kan bruges overhovedet.

Strømperne er opskriften på babysokker på to pinde, som jeg dog har strikket rundt, hvor det var muligt, og holdt i en farve, selvom opskriften siger to farver. Det betyder, at der er meget færre ender at hæfte og sammensyninger, der skal monteres. Jeg bukkede kanten om foroven for at gøre sokken lidt pyntelig.



Jeg er fint tilfreds med sættet, og jeg håber, den lille babypige kan passe det.

Jeg tør godt love, at næste indlæg ikke bliver om babytøj, for jeg har faktisk ikke gang i noget babytøjsprojekt lige nu.



3 comments:

  1. Wow! Sikke et flot sæt tøj - og sikke en heldig, lille pige. :)
    Sara Hamdrup

    ReplyDelete
  2. Kan det strikkes i voksenstørrelse? :-) /Niels Christian

    ReplyDelete